fbpx

Gode råd fra My Daily Tunere

Gode råd fra My Daily Tunere

Jeg har bedt nogle af vores erfarne medlemmer, også kendt som My Daily Tunere, om gode råd til dem, der er nye til meditation. Vi er alle forskellige, og derfor er det meget værdifuldt at blive inspireret af forskellige perspektiver. 

De deler deres indsigt om, hvad der kan være udfordrende og hvad der har vist sig effektivt i deres egen meditationsrejse.

Johanna
My Daily Tune – Siden December 2023
Primært Live

Jeg tager nu hul på min første måned med “fuldt abonnement”.

Jeg startede …ca midt i december tror jeg. Og jeg var lidt skeptisk…men tænkte: “Herregud 29 kr – nu prøver jeg så ka jeg altid springe fra.”

Men…jeg bliver.

Jeg har stået..og står stadig midt i kaos. Da jeg startede havde jeg det VIRKELIG dårligt…så stresset at man gør sig ikke begreb, 24:7 i alarmberedskab.

Selvom omstændighederne er de samme, er jeg et helt andet sted. Jeg har det GODT, sover godt…og selv når det hvirvler omkring mig kan jeg bevare roen.

Det er…vidunderligt og underligt.

Jeg er med om morgenen alle de gange jeg har mulighed. Og så bruger jeg den 20 minutters bevidsthedsmeditation mindst 2x dagligt. Sideløbende har jeg – inspireret af Mel Robbins – fået lavet mig en morgen rutine der også hjælper mig til at have ro…

Så…det synes jeg lige jeg ville dele. Jeg ved godt at det er mig der sørger for at få det gjort…men uden MDT og stedet her, tror jeg ikke jeg havde kunne holde fast og få det gjort.

Så 🙏 tak Brian…det her er alle pengene værd.

Knus fra Johanna

Marlene

My Daily Tune – Siden august 2023
Primært Live

”Jeg nyder morgenerne med My Daily Tune. Det er blevet en fast rutine – og det gør mig så godt. 

Det er specielt at være med på et hold, hvor jeg føler et skønt fællesskab, skønt det at vi sidder helt forskellige steder. 

Det holder mig fast i den gode vane at være sammen med andre om det. Var fra starten lidt nysgerrig på hvordan det ville være at “forpligte mig til det”, men det har vist sig at være det helt rigtige. Egen meditationspraksis har jeg ikke været vedholdende omkring, men dette fungerer. Tak til Brian for My Daily Tune”.

Lene
My Daily Tune – Siden 9. oktober 2023
Primært Live

Jeg er sygemeldt med stress og burde nok have gjort det for flere år siden. 

Jeg har hele tiden tænkt nu klarer jeg lige den her uge og så klarer jeg det til ferien…..

Jeg meldte mig til dit retreat i Hornbæk for ca 5 uger siden og det var en kæmpe øjenåbner for mig, at leve i nuet og tænke positivt omkring alt tankemylderet… Jeg har mediteret daglig siden både morgen meditation og også meditation og bodyscanning hver dag. 

Jeg oplever at jeg har fået meget mere ro i min krop og mit tankemylder er næste væk, kan meditere og være i nuet. Bruger også mine dgl gå ture til at være bevidst om nuet og vende tilbage til stilheden og roen. 

Derudover har jeg fundet mere glæde i min dagligdag, og fået en stor opmærksomhed på hvor min stress kommer fra. Meget mere nuanceret end jeg først troede så nu har jeg noget at arbejde med. 

Specielt dine ord omkring at udfordringer giver muligheder for at arbejde med min egen udvikling 😊

Tina
My Daily Tune – Siden 16. september 2021
Primært Replay

Kære Brian Først og fremmest tusind tak for dig, du gør en kæmpe forskel🙏❤️ Jeg har været med på replay i næsten 2 år, jeg er med 98% af tiden, inden jeg startede med my daily Tune, mediterede jeg kun sporadisk.

Du har gjort, at jeg er med hver dag, jeg starter med de 5 tibetanere, jeg kan mærke at min krop er blevet stærkere… laver nu de 21 gentagelser😅bagefter er jeg med replay. Det er blevet mit formiddags ritual ,som jeg kalder for TINAS TIME. Med dit sympatiske, glade, nærværende og rolige væsen, har du motiveret mig til at blive ved …du har en eminent timing, det er som om, at lige der hvor mine tanker begynder at vandre, eller jeg mærker uro i kroppen, guider din stemme mig videre.

Jeg bliver tryg/rolig og overgiver mig til stilheden.

Det som jeg mærker i krop og sind er at, kærligheden til mig selv er vokset❤️jeg har nemmere ved at finde ro i pressede situationer, de gange hvor det ikke helt lykkes har jeg en bevidsthed på det, som gør at jeg tager det seriøst, og derfor tager mig af mig selv. Når jeg bare tonser derud af ved jeg nu, at det er et dårligt tegn, bare det at blive opmærksom på det…er bare så FEDT. Det gør en kæmpe forskel for min livskvalitet👏💃min dag bliver bare så meget bedre ,når jeg starter med TINAS TIME.

At observere acceptere overgive mig til stilheden… og dermed livets flow. Er noget som jeg skal øve mig på resten af mit liv. Det glæder jeg mig til😁 For i roen og stilheden findes svarene🙏 Og jeg bliver den bedste version af mig selv🙏❤️

Anne-Dorthe 
My Daily Tune – Siden 13. december 2022
Primært Replay

Først troede jeg, at meditation var noget helt særligt “ophøjet”. Så fandt jeg ud af, at det egentlig bare handlede om at sætte sig ned et stille sted og være der med sig selv i stilhed, trække vejret godt og nyde det. Dermed havde jeg pludselig ingen høje forventninger til mig selv, og så var jeg i gang. Det er næsten blevet en daglig rutine for mig, i hvert fald savner jeg det, hvis jeg ikke når det. 

I starten ville jeg gerne gøre præcis som du sagde, f.eks. når du sagde “observer og accepter”, så kom jeg altid til at acceptere først, så rettede jeg mig selv, men nu ved jeg, at det er helt fint bare at acceptere og på den måde være kærlig og rummelig over for sig selv.

Anders skrev, at der var tanker, der generede ham. Jeg har det anderledes. Jeg elsker at falde ind i meditationen og hvis der kommer nogle tanker, så er det tit en reminder om et eller andet. F.eks. den 16. oktober, blev jeg mindet om, at det var 40 år siden min mor døde (hun døde tidligt), og det var jeg rigtig glad for at mindes. Jeg tror ikke, jeg selv ville have husket det. En anden dag blev jeg mindet om, at jeg skulle læse i min bog. Jeg var kommet til et kapitel med denne skønne besked “Glem aldrig, at kærligheden i dit liv er lige der, inden i dig, altid”. Det havde jeg netop brug for at huske på den pågældende dag, og jeg ville ikke have læst videre, hvis ikke meditationen havde givet mig det hint. Da jeg læste videre, stod der pludselig “Hvis der ikke er nogen plads inden i en, kan man heller ikke optage noget i sig, Ikke engang selv om man gerne vil”. Så var svaret jo der. Altså, når jeg sætter mig til at meditere, er der plads til, at jeg kan høre beskeder, ellers er der optaget!!!

Jeg glæder mig over dit gode humør, og jeg er glad for, at du hver dag husker os, der er på replay. Tak for det.

Jette
My Daily Tune – Siden 31. januar 2022
Primært på Live

Jeg har været med længe. Først fra facebook, senere som medlem. 

Jeg har skabt morgenvanen med meditation. De 20 min i MDT gør en forskel på dagen. Den starter mere i ro, når jeg har været med live. Jeg begynder dog dagen med nogle af de 5 tibetanere. Men det er for udstrækning og styrke. 

Jeg synes det tog tid at bygge vanen, om at få lavet meditation men i løbet af dagen kan der ske andre ting, så jeg ikke altid får sat mig om aftenen for at meditere. Selvom jeg gerne vil. Om aftenen vil jeg gerne læse. 

Jeg synes det har skabt mere ro over sigt, fordi jeg er mere opmærksom på forstyrrelser. De kan godt få mig bragt på afveje. Min søvn er over tid blevet bedre. 

Nu er der andre faktorer, som også kan påvirke den, som en kvinde i overgangsalderen er udsat for. 

Men meditationen har givet mig mere opmærksomhed på ting, som ikke er hensigtsmæssigt for mig. Og måske også givet mere fokus. For tiden er jeg mere inde i mit indre fokus . Hvad får jeg det godt af? 

Et godt råd til nye og til mig selv. Giv slip på at præstere, der skal ikke ske noget bestemt, når man mediterer. Det handler om at skabe vaner. Og så pludselig opdager man, at der er skabt en god vane. 

Karin
My Daily Tune – Siden 14. september 2021
Primært på Live

Hermed mine svar på dine spørgsmål😀

1) Har du fået meditationen ind som fast vane?

Ja, jeg har fået meditationen ind som fast vane, jeg synes det var svært i starten og det tog tid, som jeg husker det cirka et par måneder for det var en helt ny verden at komme ind i, men det har betalt sig at holde ved – så til nye medlemmer – GIV TID hvis du føler det er svært og du vil opleve hvor stor en glæde du kan opnå af at mediterer.

2) Jeg har været medlem i ca 1 år, meditationerne bruger jeg mindst 1 gang dagligt. Er glad for fald i søvn og bodyscan😀

3) Hvilke forskelle har meditationen gjort i dit liv.

Jeg har fået mere ro i krop og sjæl, mere nærværende, bedre til at holde fokus, bedre søvn, mere bevist om hvad jeg vil bruge min tid på, bevist om hvor stor indflydelse åndedrættet kan have på mit velbefindende og hvordan jeg kan bruge det hvis jeg føler mig presset, jeg er blevet bedre til at sige fra og jeg mærker øget livsglæde, og det sidste så tror jeg altså også det har haft indflydelse på mit engang forhøjet blodtryk, det er normalt og har været det meget længe😀

Wow😀 bare positive ting ved at meditere så kan det da ikke være bedre og lige til slut en fantastisk dygtig meditationslærer som guider os 🙏❤️

Kirsten
My Daily Tune – Siden 28. maj 2021
Primært Replay

Lidt input fra en der dagligt tager MDT på replay – og kun fordi tidspunktet ikke passer i morgenrutinen med skolebørn.

Jeg stødte på meditation for mange år siden i bogen 12 minutter til succes af Henning Daverne. Brugte det primært hvis jeg havde lidt svært ved at falde i søvn og fik aldrig rigtig hul igennem.

For et par år siden var jeg inde i en periode med meget stres og tilfældigt startede min daværende yoga lærer et par meditationsforløb 3 dage om ugen op på Zoom, det var i coronatiden. Mit nervesystem reagerede ret hurtigt, så jeg kunne mærke en kæmpe forskel de dage jeg havde mediteret og de jeg ikke havde. Min stress blev værre og jeg blev sygemeldt for en periode. Det var der jeg hørte om din MDT og meldte mig til og har fulgt dig lige siden i det stille.

Jeg synes det har været svært at lære, lidt i stil med det Anders har skrevet om, om man aldrig bliver bedre, for det kan ikke nødvendigvis fornemmes i nuet. Men jeg er også godt klar over at både hoved og krop tager imod, og at underbevidstheden arbejder videre selv når dagen er igang. En gang imellem trapper jeg ud, eksempelvis i ferierne, men når der går for lang tid siden sidste meditation, begynder jeg at undre mig over hvorfor jeg let bliver irritabel, måske lidt mere ked af det, den indre stemme begynder at larme noget mere og tankerne kører i ring. Så ved jeg det er tid til at få min daglige dosis meditation igen. 

Jeg har prøvet forskellige former for meditation, jeg vil altid hælde til guidede meditationer. Dit koncept med MDT, hvor det er nyt hver dag, gør det levende og de skiftende temaer gør at der kommer en anden dybde i det vedvarende arbejde jeg har med mig selv. Det får jeg ikke af de andre faste meditationer du har lagt ud, men jeg bruger dem ind imellem som supplement, hvis jeg skal helt ned i gear.

Så ja, meditation gør en kæmpe forskel i mit liv, jeg kan hakke af på alle fordelene, og selv mit nervesystem kvitterer med mærkbar ro.

Mette
My Daily Tune – Siden 1. november 2021
Primært Live

Jeg har mediteret dagligt i 2 år, live på MDT kl 7.30-7.50 og på replay.

Jeg ved, at man skal kæmpe med sig selv i 2 mdr. for at danne en vane, så det besluttede jeg, jeg kunne mærke, at jeg havde brug for det. For mig er det vigtigt at gøre det på et bestemt tidspunkt. Jeg blev hurtigt klar over, at det var svært, men fortsatte, for jeg ville.

Brian, din nænsomhed, omsorg og forståelse hjalp mig med at holde ud og efter nogle måneder var der skabt et behov/ vane. Nu savner jeg det, hvis jeg er forhindret. Det er fortsat svært at holde koncentrationen, men det har en stor effekt at sidde i meditationsstilling, lytte, sanse og gøre det så godt jeg kan.

Jeg er blevet betydelig bedre til at stoppe op, når jeg mærker pres. Jeg er blevet meget mere rummelig. Min mentale styrke er ved at komme tilbage. Bedre til at passe på mig selv. Mere glad og tilfreds, mere social, får nye venner. Sover også bedre.

Nu hvor jeg beskriver alt det gode, der er sket, bliver jeg klar over, at det, at kunne slippe pres, har virkelig sat gang i mange positive ting, det skete hen over sommeren 23. Meditationen har helt klart den største betydning, men jeg har også været igennem en langtrukken undersøgelse af nogle fysiske problemer, hvor der var to personer, det stilfærdigt nævnte, at jeg var presset og burde hvile mere! Det gik lige ind i min hjerne, nærmest som en åbenbaring. Jeg er overbevist om, at der skete en forandring , fordi min psyke havde lært om at slippe pres, observere og acceptere….

Det er ikke det samme, som at sige, det er let, for det er det ikke. 

Det er svært at acceptere det, der spænder ben for en, men når det endelig lykkes er det befriende. Det indser jeg 14 dage før jeg bliver 75 år!

Det var jeg længe om, men det er så heller aldrig for sent.

Tak fordi du fik mig til at skrive om det, ved det er godt at gøre, men har svært ved at komme i gang.

Clara
My Daily Tune – Siden 6. november 2023
Primært Replay

Som en af dine nyere medlemmer af My Daily Tune, så vil jeg prøve at besvare spørgsmålene bedst muligt…

Har du fået meditation ind som en fast vane?
Ikke helt endnu, men jeg arbejder stærkt på det. Men noget der virkelig har hjulpet for mig er, at implementere det i min faste morgenrutine. Jeg har et fast tidspunkt om morgen, hvor jeg har gjort plads til meditationen. For at det ikke skulle gå ud over resten af min morgenrutine, så begyndte jeg bare at stå 20 minutter før op, da det gjorde at der også var plads til meditationen fra morgenstunden af… hellere have for god tid når man skal meditere, da det aldrig er rart at meditere, når man er lidt presset på tid.  

Hvor længe har du været på My Daily Tune?
Jeg har været “medlem” i snart en måned. Den 6/11 har jeg officielt været medlem en måned;)

Hvor ofte meditere du?
Jeg meditere 1-2 gange dagligt. Min ambition er altid to, men nogle gange kommer hverdagen bare i vejen. Men hver morgen i 20 minutter og for det meste også en kort meditation inden sengetid, men den glipper af og til grundet træthed haha

Hvilken forskel har meditation gjort i dit liv?
Nu har meditationen ikke været i mit liv så længe. Men jeg har da oplevet nogle få forandringer i min adfærd. Fx er jeg blevet mere opmærksom på at trække vejret helt ned i maven især, når jeg føler mig overvældet eller presset… det hjælper hurtigt med at få mit nervesystem i ro og få min fornuft på plads igen. 

Tina
My Daily Tune – Siden 18. februar 2023
Primært uden guiding

Jeg har været med på sidelinjen siden dit retreat i marts 2023.

Jeg mediterer 20- 30 min hver morgen i stilhed (uden guidning)og det føles nemt for mig. – er blevet en god vane

Det giver mig mere overskud til at møde dagen.

– det er faktisk livsnødvendigt for mig med den ro det giver.

Tør du være alene og i stilhed,  bl.a med meditation, kommer der ofte svar på uafklarede spørgsmål – det bliver mere tydeligt, hvad der rører sig i mit liv netop nu, hvad der måske kalder på handling. 

Man kan også sige,  at intuitionen, mavefornemmelsen, kald det,  hvad du vil, får mere plads til at vise sig.

Tiden i stilhed kan også være med til at bearbejde sorg,  stress mm.

Jette
My Daily Tune – Siden 15. februar 2021
Primært Live

Jeg mediterer hovedsageligt med My Daily Tune i løbet af ugen, men jeg kan også godt finde på at meditere på ferier og i weekenderne – altid guidet. Jeg har svært ved at gøre det alene, måske fordi det er blevet en vane at blive guidet. Stemmen, der guider, gør, at jeg slapper af og er lyttende. Mine tanker flyver stadig rundt undervejs, men jeg er blevet bedre til at acceptere dem og lader dem ligge ved at jeg siger til mig selv ‘at den tager jeg senere’. Nogle dage er selvfølgelig bedre end andre. Jeg sidder eller ligger ned – det er vist ikke det optimale, men jeg arbejder på at blive lidt mere smidig 😅

Hvis jeg ikke kan falde i søvn, er jeg også meget glad for bodyscan. Det er helt vildt, hvilken beroligende effekt en sådan meditation har.

Hvis jeg skulle give et råd til en ny til meditation skulle det være at være tålmodig 🙂

Man bliver frygteligt irriteret over sine tanker og manglende fokus, men accepten og bedre fokus kommer. Bare rolig, men det tager tid. Og så skal man finde den type meditation, som passer til en – stemme, indhold og tempo betyder jo også noget. Jeg skriver tempo, fordi jeg oplevede en meditation hvor stemmen kørte med øget hastighed. Det kunne jeg slet ikke, jeg blev enormt irriteret. Der findes et utal af guidede meditationer på nettet, og her gælder det at finde den rette for dig og som du kan føle dig tryg ved. Du er helt tryg i my Daily Tune.

Jeg har (haft) let ved at blive stresset eller irriteret hvis jeg ikke har kontrollen. Jeg synes jeg er blevet meget bedre til at give slip og tænke ‘ok, det er så bare sådan det er, og det går nok’ – om det er fordi jeg er blevet pensionist eller fordi jeg mediterer, ved jeg ikke, men jeg nyder my Daily Tune når jeg har mulighed for det og vil nødig være foruden. Jeg føler faktisk, at min dag bliver bedre, roligere og gladere. Der er mere overskud.

 

Anne
My Daily Tune – Siden 11. juni 2021 
Primært Replay

Har du fået meditation ind som en fast vane? ja
Hvis ja, har du gode råd til en, der er ny til meditation? Der er kun en vej: viljestyrke og så starte i det små. Hvis 5 min. om dagen er det man kan overskue så start der. Det vigtigste er at finde et tidspunkt, som er nogenlunde fast hverdag og så blot komme i gang. Det er lidt Pavlovs hunde, der savler. Når man har fået etableret en rutine, så har kroppen og sindet brug for det og man længes efter at sidde på puden og meditere. Det er også vigtigt at huske, at hjernen skal trænes til at meditere, som når man går til motion. Det er øvelse, som gør det. 

Hvis nej, hvad gør det svært, hvad er din største udfordring, og har du alligevel nogle gode råd til en der er ny?

Hvor længe har du været på My Daily Tune?  1 år, er pt. ikke aktiv
Hvor ofte meditere du? pt. 5 til 6 dage om ugen af ca. 20 min.

Hvilken forskel har meditation gjort i dit liv?
Er du blevet bedre til at holde fokus? ikke umiddelbart, men jeg er blevet bedre til at lytte til kroppen og bruge min intuition. 
Er du blevet bedre til at stoppe op, når du føler pres? ja
Er din søvn blevet bedre? Både ja og nej. Jeg vågner 1-2 gange pr. nat, men jeg er blevet bedre til at falde i søvn igen. 
Er du blevet mere nærværende? ja
Føler du dig mentalt stærkere? ja – jeg hviler mere i mig selv og holder bedre fast i min integritet 
Mærker du øget livsglæde? Helt sikkert – men det skyldes også vores familie historie de sidste år, som har medført, at jeg meditere og værdsætter det. 

Bodil
My Daily Tune – Siden 2. januar 2022
Primært Live

Jeg har været med på MDT i snart 2 år nu, og det er blevet en rigtig dejlig vane at starte dagen med en stille meditation sammen med Brian og alle de andre det er på. 

Jeg forsøger så vidt muligt at være med hver morgen kl. 7.30. De dage hvor jeg er forhindret om morgenen, tager jeg den på replay senere på dagen. I weekenden tager jeg ofte en af de meditationer der ligger inde under meditationer på MDT.

De daglige meditationer og de temaer vi arbejder med, har ofte inspireret mig til at sætte mere fokus på mig selv og glæden i livet. Jeg føler mig mentalt meget stærkere end jeg var for 2 år siden, og er blevet rigtig god til at stoppe op og mærke efter, når alting bliver lidt stresset. 

Som Brian skriver på MDT  “Naturlig styrke kommer fra indre stilhed” , så kan jeg også mærke, at den stilhed jeg søger i meditationen giver mig styrke og glæde i dagligdagen.